Kontraktor IT / Firmy IT

Kontraktor IT / Firmy IT
Kontraktor IT / Firmy IT

Kontraktor IT / Firmy IT

Zasadnicza różnica pomiędzy zwykłym OC a OC Firm Informatycznych polega na tym, że zwykłe OC swoim zakresem obejmuje uszkodzenie cudzego mienia (np. zalanie komputera) i zdrowia (np. poślizgnięcie się klienta na mokrej podłodze).

Typowe ubezpieczenie OC usług informatycznych powinno obejmować zakresem wydatki jakie poszkodowany musi ponosić w związku z: błędem w wykonywaniu usług zawodowych (ubezpieczonego),  wycieku danych wrażliwych w wyniku ataku hakerskiego oraz czystych strat finansowych, czyli utraconych zysków.

Ideę działania tego ubezpieczenia idealnie opisuje zapytanie jednego z internautów znalezione w sieci:

„Witam,

na potrzeby kontraktu z firma z UK potrzebuje ubezpieczenia na kwotę do miliona funtów w razie gdyby moje konsultacje spowodowały straty finansowe.
Zajmować się będę konsultacjami związanymi z sieciami komputerowymi.
Firma na rzecz której będę pracował prowadzi siec stacji benzynowych na całym świecie, teoretycznie moje złe rady mogą spowodować np. przerwę w działaniu transakcji kartami płatniczymi na terytorium Europy.
Bardzo łatwo wyliczyć ile potencjalnie firma na tym może stracić w ciągu godziny i teoretycznie może wystąpić do mnie, żebym pokrył szkody.”

Kontraktor IT / Firmy IT

Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej w branży IT do niedawna uważane było za niepotrzebne. Zazwyczaj interesowały się nim osoby, które musiały ubezpieczenie posiadać ze względu na współpracę z zagranicznymi partnerami, którzy stawiali taki warunek. Ci, dla odmiany, mieli ogromny problem w zakupie polisy i często decydowali się na wątpliwej jakości, niedopasowane rozwiązania. Ceny, początkowo kosmiczne, dzisiaj stają się akceptowalne zarówno dla dużego software house, średniej firmy wdrożeniowej czy pojedynczego kontraktora.

„Normalne” ubezpieczenie OC, które kojarzy nam się z ubezpieczeniami dla biznesu, odpowiada za szkody w cudzym mieniu lub zdrowiu. Często tego typu ubezpieczenie jest jednym z wymogów ubezpieczeniowych stawianych przed firmami z sektora IT, czy to kontraktorem, czy firmą programistyczną, czy wdrożeniową. Drugim ubezpieczeniem, które powinni posiadać jest tzw. Ubezpieczenie Zawodowe. Największą różnicą między oboma ubezpieczeniami jest to, że ubezpieczenie zawodowe chroni od tzw. strat finansowych ponoszonych przez klientów.

Doskonałym przykładem szkody obejmującej ubezpieczenie zawodowe jest błąd we wdrożeniu oprogramowania, którego instalacja opóźniła się np. na skutek błędów w kodzie, a samo oprogramowanie może być np. niezgodne ze specyfikacją.

Warto zwrócić uwagę, że roszczenie może być skierowane przeciwko firmie IT czy kontraktorowi nie tylko przez np. błąd w kodzie. Oprogramowanie, które tworzymy i sprzedajemy, może doprowadzić np. do usunięcia lub uszkodzenia baz danych, których odtworzenie będzie bardzo kosztowne. W branży IT należy pamiętać o tym, że strata, jaką wygenerujemy osobom trzecim, może wynikać nie tylko z błędu zawodowego. Istnieje bardzo cienka granica pomiędzy błędem zawodowym a ryzykiem cybernetycznym – np. zainfekowaniem złośliwym oprogramowaniem. Wprowadzony wirus może krążyć w całym przedsiębiorstwie i skutecznie zablokować działanie firmy na kilka godzin czy dni. Koszty temu towarzyszące mogą być olbrzymie.

Z tej perspektywy wybierając polisę OC warto zadbać, aby miała zawarty w sobie zakres zarówno OC, jak i Cyber. Najlepiej, aby oba zakresy obejmowała jedna umowa ubezpieczenia. W ostateczności, aby te polisy zawarte były w jednym zakładzie ubezpieczeń. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której dwaj różni ubezpieczyciele będą przerzucać na siebie odpowiedzialność, a my – jako kontraktorzy czy właściciele firmy – pozostaniemy w kropce.

Jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą, to za ewentualne błędy odpowiadamy majątkiem osobistym do wysokości szkody. Warto więc zadbać o to, aby suma gwarancyjna była wystarczająco wysoka. Odpowiedzialność do np. 200.000 zł może okazać się za mała, a samo ubezpieczenie daje nam złudną ochronę. Warto, aby odpowiedzialność obejmowała szkody pochodzące nie tylko z Polski czy Europy. W dzisiejszym świecie szkoda może pojawić się z każdego miejsca na świecie. Szczególnie newralgiczne są USA, Kanada, Kuba, Iran, Krym na Ukrainie, Korea północna czy Syria,

Ważny jest okres faktycznej ochrony – aby polisa obejmowała okres, który nas faktycznie interesuje. W ubezpieczeniach jedna polisa może chronić nasze błędy z czasu trwania ubezpieczenia nawet po zakończeniu umowy i braku jej przedłużenia, a inna umowa nie będzie miała już tej ochrony, ale obejmie zakresem to, co wydarzyło się przed rozpoczęciem ubezpieczenia. Ten element jest szczególnie ważny.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie – wypełnij formularz kontaktowy poniżej.

Klienci, których interesował ten produkt, oglądali również:

Potrzebujesz dedykowanego rozwiązania? - skontaktuj się z nami

Formularz kontaktowy

Powyższe zgody możecie Państwo cofnąć w każdym momencie, bez podania przyczyny. W tym celu prosimy o kontakt z Administratorem wskazanym w klauzuli informacyjnej. Jednocześnie informujemy, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, które miało miejsce przed wycofaniem zgody.